A célzott reklám nemcsak egy marketingeszköz. Működése rendkívül hatékony stratégián alapul, mely abban segít, hogy a reklámunk főként azokhoz jusson el, akik potenciálisan igénybe is vehetik a szolgáltatásunkat. Az egészségügyi szektorban különösen fontos az, hogy a hirdetések ne csak egy széles réteget érjenek el, hanem konkrétan azokat célozzák meg, akiknek az ajánlott szolgáltatás valóban érdekes lehet. Gondoljunk csak az esti műsorsávra a tévében – nem véletlen, hogy két szappanopera között jórészt csak gyógyszerreklámokat láthatunk. Cikkünkben arról olvashatsz, hogyan lehet elérni a leghatékonyabban a páciensek egy meghatározott csoportját.
A célzott reklám
A célzott reklámok igazodnak a potenciális páciensek igényeihez, életmódjához, és természetesen az egészségi állapotához. Ehhez megfelelő mennyiségű és minőségű adatot szükséges gyűjteni: ezek közé tartoznak a demográfiai adatok, az életstílussal kapcsolatos jellemzők, az orvosi kezelések iránti érdeklődés, valamint az általános érdeklődési kör is egy olyan információs csomag lehet, ami segíti a reklámszakmában dolgozók munkáját. Az így gyűjtött adatok elemzése abban segít, hogy a hirdetések valóban azokhoz jussanak el, akiknek fontos lehet egy bizonyos orvosi kezelés, vagy akár valamilyen terápia. Így nem pazarol a hirdető feleslegesen pénzt olyan hirdetésekre, amik sosem érnek célba.
Digitalizáció és technológia
A reklámok előtt addig soha nem látott távlatokat nyitott az internet és a közösségi oldalak megjelenése. A keresőoptimalizálás – azaz a SEO –, vagy a Google Ads szinte kimeríthetetlen lehetőségeket kínál a hirdetőknek és a potenciális ügyfeleknek egyaránt, hiszen rendkívül pontosan lehet megcélozni a felhasználók egy csoportját. Ehhez viszont szükség van egyebek mellett például a keresési előzményekkel kapcsolatos információkra, az online érdeklődés vizsgálatára és az általános felhasználói viselkedés elemzésére. Ezek birtokában az algoritmusok ma már képesek arra, hogy megtalálják egy orvosi szolgáltatással leginkább kompatibilis felhasználókat – ezzel jelentősen megnövelve a futó kampányok hatékonyságát. Több féle megoldás is létezik mindehhez: például a Crispy Egészségügyi Marketing Ügynökség célcsoporthoz igazított közösségi reklámkampányok segítségével segít az ügyfeleinek elérni a potenciális vásárlóikat, ami az egyik leghatékonyabb formája ezeknek a hirdetéseknek.
Etikai szempontok, adatvédelem
Az egészségüggyel kapcsolatos hirdetések a fentiek ellenére több kérdést is felvetnek adatvédelmi szempontból. Ezek az információk egészen érzékeny adatokat is tartalmazhatnak, így elengedhetetlen, hogy a szolgáltatók csakis olyan módszerekkel érjék el potenciális pácienseiket, melyek megfelelnek az adatvédelmi előírásoknak, és adott alkalmazkodnak a változó jogszabályi környezethez is. Az adatgyűjtés ezért csak akkor működhet legálisan, ha a felhasználók beleegyeznek az adataik kezelésébe.
Ugyan rendkívül érzékeny terület lehet a célzott reklám az egészségügyi szolgáltatásokat illetően, egy-egy jól célzott hirdetés akár életmentő is lehet. Ha minden előírást és jogszabályt figyelembe véve szerveződnek meg a kampányok, mind a páciens, mind a hirdető számára jövedelmező kapcsolat jöhet létre.